zaterdag 10 januari 2009

Het gewone leventje is weer begonnen


Toch nog maar even een berichtje schrijven hoewel we maar weinig te melden hebben.
We hebben het gezellig gehad met de jaarwisseling, gewoon thuis met z'n viertjes en daarna om 24.00uur vuurwerk afgestoken met de buurt. Wel apart om te vertellen is dat het in Noorwegen vanaf dit jaar verboden was om vuurpijlen af te steken.. dit ivm de hoeveelheid huizen (bijna alles is hier van hout) dat vorig jaar is afgebrand.
Omdat het hier natuurlijk niet zo dichtbevolkt is als in nederland heb je minder vuurwerk, maar zeker zo mooi om te zien omdat het hier veel donkerder is.
Na het vuurwerk hebben we bij de buren een drankje gedronken, gezellig en dus dezelfde gewoontes als we gewend zijn (behalve dan dat je dan weer taart voorgeschoteld krijgt).
De oliebollen hadden we overdag gebakken en die waren best aardig geworden maar we vonden ze niet lekker genoeg om uit te delen, volgende keer weten we precies hoe ze het lekkerst worden! We kunnen nog weer wat bakken want afgelopen week kregen we nog een erg leuk pakje met de post waarin oliebollenmix, poedersuiker, krenten en echte nederlandse sjokomel zat. Jammer genoeg te laat maar erg leuk en de sjoko is al op! Ellen en Edwin nog bedankt! De post is hier echt traag en vooral rond de feestdagen moet je erop rekenen dat iets 2 weken onderweg is... vandaar dat wij ook geen echte kerstkaarten hebben verstuurd dit jaar, die had ik dan al voor 14 dec moeten posten... dan denk je er dus nog niet aan.

Afgelopen dagen is er weer aardig wat sneeuw gevallen maar vanaf gisteren heeft de dooi flink ingezet, het is vandaag 7 graden.. warmer als in nederland dus! Johan is nu voor het eerst sinds maanden weer eens op de fiets gekropen. Hij wilde eigenlijk het langlaufen gaan proberen maar eerst maar weer even wachten op verse sneeuw.
Vandaag is het weer volle maan en dat maakt het hier 's nachts behoorlijk licht, erg mooi om te zien. Vooral de schaduwen die de maan geeft zijn erg mooi. Donderdagavond stonden er achter het huis weer 7 hele grote herten, in de witte sneeuw en heel goed te zien door de maneschijn.
Bij ons huis helaas nog geen zon, die komt op 2 februari weer terug. We hebben hier vanaf 6 weken voor kerst t/m 6 weken na kerst geen zon op de Myklebust. Maarja zoals de noren zeggen waardeer je het dan des te meer als hij er weer is... Van mij mag die komen!

Met Johan's voet gaat het allemaal weer goed, hij heeft de hele week weer gewerkt. Met de kids ook alles goed, die hebben er weer een week school opzitten en dat is allemaal goed gegaan. Met mij ook alles goed, ik wil wel graag wat meer dagen werken maar er is niet veel werk hier in de buurt. Ik ben ondertussen oproepkracht op 3 plekken , de plaatselijk winkel, de kledingwinkel en de barnehage dus wachten maar dat ze me weer nodig hebben en/of ik ergens tussen kan komen. Maar het is ook heerlijk om thuis te zijn en ik vermaak me prima!
Vanavond is de hele buurt (14 volwassenen) uitgenodigd bij onze overburen, gezellig en dus sociaal gezien gaat het ook al goed. Eva, een meisje van 16 uit de buurt komt weer oppassen en Luna vind dat helemaal gezellig, ideaal!

Verder hebben we deze week ons tripje naar nederland geregeld. We zullen zo ongeveer van 4 tm 12 april in nederland zijn. Gezellig weer om iedereen te zien en we kunnen dan ook naar de BAT reunie en zijn er op mijn moeders 60e verjaardag!

Nou, de groetjes maar weer en we vinden het ook leuk om te weten wie onze blog lezen en om van jullie te horen hoe het gaat, dus laat eens een berichtje achter!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi,

Eindelijk weer eens een reactie.
Hier is het ook weer herfst weer al komt er de komende week weer verandering in. Tja niets is zo veranderlijk als het weer he?
Leuk dat jullie al zo ingeburgerd zijn.
En af en toe een oppas? Jullie hebben het wel goed geregeld:)
Veel succes met je werk.

Groetjes Nancy

Anoniem zei

Leuk dat jullie naar NL komen! Hier gaat het gewone leventje ook door.Iedereen thuis is nu lekker verkouden en zo te merken ben ik ook zo aan de beurt. Vandaag gaan we naar de verjaardag van Huub.

Groetjes,
Maurice Smits en de rest.

Anoniem zei

Hoi allemaal,

Natuurlijk lezen we jullie weblog geregeld. Het is leuk jullie verhalen te lezen.
Hier is het nog wit op straat, de kids spelen lekker buiten. Morgen gaat het dooien, ook wel weer jammer.
Fijn dat het met de voet van Johan beter gaat.
Super dat jullie in april even in NL zijn, gezellig!

Groeten en knuffels uit Doesburg

Anoniem zei

Het kan bij jullie danwel dooi zijn, maar bij ons vriest het nog behoorlijk. Vanmorgen ( zondag ) was het nog -4 en toch nog maar even met de club een tochtje gemaakt met de bike. De gevoelstemperatuur was zo,n - 10 want mijn vingers vielen bijna van mijn hand af. In het Broek ( t.h.v. de Boleemhoeve ) nog een beste schuiver gemaakt. Behalve een beetje pijnlijke schouder gaat het wel. Morgen zal het gaan dooien en we zullen dan weer een lekkere rotzooi op de weg krijgen want er ligt in Zevenaar nog wel enige sneeuw. Met een beetje ijzel er bij zal het dan weer lekker glibberen worden. Wij kijken al uit naar april.
De groetjes uit Zevenaar van O(pa) en ( O )ma.

Anoniem zei

Hello Noorwegen!

Here are the points of the dutch jury: cadeautje Huub erg geslaagd! Thanx! Luna, je schreef dat het jurkje uit mocht; voordat ik dat had voorgelezen, was het al uitgetrokken,hihi. Sam is er blij mee, heeft het haar knuffel aangetrokken en de knuffel zelf ligt al in bed.
We hopen dat jullie in april een gaatje over hebben om ons te zien; w.s. even samen met de rest plannen anders word je knettergek van alle bezoekjes, lijkt me.
Hier dooit het nu, ik vind het gewoon warm buiten na wekenlang vriesweer is het nu een graad of 4, je zou bijna het zwembadje op gaan zetten ;-).

Groetjes, Ine & co.

Anoniem zei

Hallo! Weer een berichtje uit Zevenaar... Heerlijk om te lezen over jullie leven daar, knap hoor! dat jullie het aangedurft hebben. Na het mooie winterse weer hier, zet nu de dooi in. En 'echt' Hollands, ook gelijk de regen!
Wessel is nu ook 4 jaar geworden, dus ik mag nu dagelijks naar school wandelen. Sta ik ook eens aan de andere kant van het hek! haha! Toch wel raar hoor, zeker na een huilbui, laat je een huilend kind bij juf op schoot achter. En ik weet als juf dat het zó over is, maar als moeder is wéten en voélen toch nog een groot verschil.... gelukkig kwam hij lachend uit school. De 1e week zit erop, hij heeft het allemaal goed doorstaan. Alleen tussen 5 en 6 's avonds heb ik een donderwolkje in de kamer zitten, dan stort hij dus in. Dat betekent vroeg naar bed, maar DAT betekent vroeg óp...balen! Ach ja, zo heeft iedereen weer wat he!
Hey, genietse van alles, succes met werk zoeken, en tot mails!
Bianca.

Anoniem zei

Hoi fam. Winkelhorst.
Via Nancy kwam ik op jullie weblog terecht. Ik vind het altijd erg leuk om andere emigratie-verhalen te lezen, vandaar. Het ziet er allemaal erg mooi uit bij jullie en jullie burgeren ook al aardig in, zo te lezen. Kinderen helpen daar enorm bij, vind je niet? Maar wat een prachtige natuur daar bij jullie. Johan werkt dus bij Tine en jij, Annelies, heb jij ook een baan? Hoe gaat het met de taal? Vind je het moeilijk?
Wij zitten dus bijna 3 jaar in Denemarken en hebben het ook enorm naar onze zin. De ruimte en mooie natuur spreekt ons erg aan en de kinderen zijn hier ook veel meer met de natuur bezig! We hebben ook een heerlijk huis met wat land erbij, waar Jaco(mijn man) zijn schaapjes heeft lopen(een droom die uitgekomen is) verder is Jaco vrachtwagenchauffeur en ik verpleegster.
Wij hebben ook een weblog als je het leuk vind kun je er even op kijken: www.familievandermolen.waarbenjij
.nu Hee, ik hoop dat het zo goed blijft gaan en dat jullie blijven genieten, dat lees ik in jullie verhalen wel, tenminste!
Hilsen, Feya

Anoniem zei

Hallo Fam. Winkelhorst.aangezien ik ook bij BAT gewerkt heb en vorig jaar een keer in INS&outs van BAT gelezen heb van jullie weblog is er nu pas van gekomen om jullie weblog te lezen.super leuk om te lezen dat het zo goed gaat in NO!! ook wij hebben er bijna voor gekozen om te emigreren naar NO en dan vooral in de buurt van Trysil.helaas is daar niets van gekomen.wel hebben wij contact met een stel nederlanders die al bijna 3 jaar in trysil/jordet wonen en wij gaan eind van dit jaar weer 2 weken naar toe. zij hebben een weblog bij norsk.nl (moet je maar eens op gaan kijken!!)veel nederlandse emigranten hebben daar een weblog.wij zullen jullie weblog in onze favorieten zetten en zullen het vaker gaan lezen.
groetjes van Fam. Willemsen
Henri,Lisette en Savannah
babborg@gmail.com