vrijdag 17 oktober 2008

Schoolreisje naar Bergen

Op de foto's van ons laatste berichtje lijkt het wel winter hier... even voor de duidelijkheid; dat is het dus niet! Het was gewoon een eenmalige sneeuwbui hoog op de berg. De sneeuw komt en gaat. In het dorp en bij ons huis is het gewoon herfst net als in nederland, met prachtige kleuren en afvalend blad. Ook de laatste dagen veel regen.

Ook dinsdagmiddag toen we met de klas naar Bergen vertrokken was het erg regenachtig. We waren met 5 auto's; 4 ouders en 1 leraar reden, en ik mocht ook mee in de auto van de leraar. Luna was erg opgelucht dat ik mee kon, ze durfde niet zo goed te logeren, maarja dat probleem had ze in nederland ook al. De leraar wilde graag nog een moeder mee omdat we gingen overnachten op 6 kamers in een jeugdherberg en zo dus op iedere kamer 1 volwassene aanwezig zou zijn, nouja daar had ik wel zin in natuurlijk.
Rond 19.00uur kwamen we aan in Bergen en hebben we gegeten bij Pepe's Pizza, de kinderen hadden erg veel lol en zin in het schoolreisje. Daarna een klein wandelingetje langs de bryggen in Bergen en daarna naar de jeugdherberg. Natuurlijk niet gelijk slapen en lekker keten op de gang, chips en cola halen uit de automaat enz, maar rond 23.00uur lagen de 3 meiden die ik onder mijn hoede had lekker te slapen. Volgende ochtend eerst ontbijten en op naar Vilvite, een wetenschapscentrum. Het was een erg leuk en leerzaam programma. Daarna naar het bekende Aquarium in Bergen om de vissen, krokodillen, zeehonden en pinguins te bewonderen. Ook dat was heel geslaagd. Tijd weer om te gaan eten en op naar MC Donalds, Luna helemaal blij want daar was ze nog niet geweest sinds we in Noorwegen wonen... (dichtsbijzijnde is 3 uur rijden)
Allemaal uitgeput en voldaan weer in de auto's en op weg naar huis waar we zo'n 4,5 uur later weer aankwamen.
Het was erg leuk om mee te gaan en te zien hoe goed het in de klas met Luna gaat. Ze kletst met iedereen en begrijpt alles. Haar noors is ondertussen echt een stuk beter als het mijne...
Ook in de auto heeft ze erg veel lol gehad met Christel en Benjamin, ze hebben aan één stuk door zitten kletsen en lachen. Ikzelf was wel erg blij weer thuis te zijn, ik werd in Bergen overvallen door een vreselijke verkoudheid en ben 'snachts aardig ziek geweest. Vandaag dus maar eens heerlijk niks gedaan en heerlijk alleen thuis geweest...

Hier een slideshow van foto's die Luna en ik hebben gemaakt.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hardstikke mooie foto,s. Wij hadden al gehoord dat jullie heel erg veel plezier hebben gehad. Als we weer komen dan kan Luna ons zeer zeker weer een aantal Noorse woorden leren. Doei maar weer van Opa en Oma Ekkel

Anoniem zei

Leuk hoor! Wat fijn zeg dat Luna zo goed Noors praat en alles begrijpt.
Groetjes!
Ine

Anoniem zei

Leuk dat je mee bent geweest naar Bergen. Ik kan me voorstellen dat ze dat vertrouwd vond. Zo dat is nog eens een andere schoolreis dan in NL. Wel een hele ervaring denk ik?
Hopelijk word de verkoudheid snel minder.
Knap dat ze al zo goed noors kan. Het gaat super hard bij de kinderen!

Groetjes Nancy