dinsdag 2 september 2008

Birkebeiner rit


Ja ja, de birkebeiner rittet zit erop!
De wedstrijd over 91 km heb ik uitgereden in een tijd van 4 uur en 31 minuten.
Ik dacht dat ik ongeveer 5-6 uurtjes nodig had maar het ging erg lekker en hard.
Vrijdag zijn we met een grote groep mountainbikers/sters met een bus vertrokken naar Rena. Daar hebben we de tentjes opgeslagen en de startnummers opgehaald.
Daarna gingen de meeste van de groep al naar bed om uitgerust te starten....
Ik had zelf nog wel zin in een biertje maar dit toch maar niet gedaan.... (van dit topsportgedrag werd ik toch wel een beetje zenuwachtig). Ik kon niet helemaal inschatten hoe zwaar de rit zou zijn dus energie sparen kon geen kwaad. Nog maar even een rondje door het centrum gelopen langs alle fietststands samen met twee anderen en daarna in mijn slaapzak gekropen.

Zaterdag gingen de meesten al vroeg van start omdat ze zich al gekwalificeerd hadden via eerdere ritten. Ik had een laat startnummer en ging om 12:30 uur van start met 250 andere bikers. Starten moet ook wel in groepen want totaal zijn er 14500 bikers van start gegaan op vrijdag en zaterdag! Met een gezonde stoot andraline en stijf van de enegie drank ging ik weg na het schot.
De rit was mooi via grevelwegen, tractorpaden en bospaden met uiteraard klimmende kuitenbijters, valsplat en downhill stukken. Langs de route stond op de doorkomstpunten veel publiek, ala elfstedentocht met veel muziek en aanmoedigende mensen.
In de afdaling richting het stadion van lillehamer had ik met een stofwolk achter me aan een topsnelheid van 74 km/uur op de klok staan.
Het rood -wit -blauwe shirt wat ik van mijn meiden had gekregen gaf me hier vleugels.
De beste van de club deed er 3uur en 3 minuten over. Hij is een jong talent die het nog ver gaat schoppen . Volgend jaar start hij in de elite klasse.
Nog even het "tiddiplom"+ speldje in ontvangst genomen en daarna een lange busrit terug naar Utvik.
Kortom een superleuke ervaring en volgend jaar mischien nog wel een keertje.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi!

Dus je was een half uurtje trager dan een jong talent? Da's dan toch knap op jouw leeftijd ;-)!!

Goed gedaan!

Gr.Ine

Johan, Annelies, Luna, Lieke en Annabel zei

euhhh....1,5 uur trager was deze 40+er dan het talent..

Anoniem zei

Oh..."ik was een beetje dom"...